Tinklalapių lankytojų dėmesys: kaip jį gauti ir išlaikyti

lankytojai internetinese svetainese

Kaip ir ką žmonės kreipia dėmesį yra nulemta mūsų smegenų evoliucijos ir pasirodo per tūkstančius metų jos nelabai ir pasikeitė. Čia turbūt iškart ir kyla klausimas, kuo tai susiję su dėmesiu tinklalapiams? 

Trumpai tariant, žmogaus smegenys yra sukūrę sistemas ir procesus, kad galėtų nuspręsti, kam yra verta skirti dėmesio ir kam ne. Šie procesai įvyksta per kelias milisekundes, o juos supratus galima pritaikyti ir tinklalapiams

Kai gauni lankytojo dėmesio, gali prasmingai pristatyti svarbiausią dalyką savo tinklalapyje, o kitu atveju net neturi šanso bandyti kažką parduoti. Bet negalima pamiršti, kad gauti ir išlaikyti dėmesį nėra tas pats, abu reikalauja pastangų.

Taikomojo neuromarketingo pagrindų kurse, kurį dėsto A. Morys išmokau apie 7 principus, kurie padeda kontroliuoti dėmesį tinklalapiuose. Čia juos ir pristatau.

Dėmesio kontroliavimo principai

  1. Kontrastas 

 

Viską palikti vienodo intensyvumo būtų klaida. Kontrastuojančios spalvos padės išsiskirti kvietimo veikti mygtukams ir svarbesniems turinio blokams.

2. Erdvė

Neužpildyta erdvė padeda akiai pailsėti. Žvilgsnis nukryps “pabūti” joje. Ypač svarbu palikti erdvės aplink kvietimo veikti mygtuką. Dar reikia žinoti, kad paprastai daugiau negative space -erdvės buvimas siunčia smegenims signalą, kad čia bus kažkas brangesnio ir jei nori, kad žmogus pajaustų tą erdvės ir premium prekės asociaciją ir tapatintusi, neperkrauk dizaino.

3. Žmonės ir jų veidai

Dėl evoliucinių žmonijos priežasčių smegenys pirmiausia žiūri ar yra daugiau žmonių ir į jų veidus, tikrina kokie jie – draugiški ar ne visai.

Jei naudojamos nuotraukos veidas žiūri į kvietimo veikti mygtuką, tai bus didelė pagalba pritraukti jam dėmesio.

4. Judėjimas 

Jei kažkas  juda, akis tai fiksuoja ir suvokia kaip svarbesnį dalyką už kitus. Čia taip pat svarbu suprasti, kad kartais nenorime, kad judėjimas pritrauktų dėmesį ir pavogtų jį iš kitų elementų. Na pavyzdžiui taip dažnai naudojama foto karuselė: žmogaus akis fiksuojasi į jos automatinį pasisukimą, o ne turinį.

5. Taisyklių laužymas / nevienodumas

Jei tarp vienodų dalykų vienas yra kitoks – žmonės į jį žiūrės. Jei skrolinant žemyn svetainėje kartojasi išdėstymas viename po kito blokuose, garantuoju, kad niekas nebekreipia dėmesio. Nutrauk pasikartojimus.

6. Krypties nuorodos 

Jei kažkas nurodo kryptį puslapyje, pvz. panaudota foto su  žmogaus žvilgsniu į šoną, lankytojo akis neatsispiria ir žiūri į tą kryptį. Lygiai taip pat galime dėti subtilias rodykles žemyn, kai norime, kad žmonės skrolintų tolyn.

7. Vardas 

Žmogus visada užfiksuoja žvilgsnį į savo vardą, taip kaip fiksuojame žvilgsnį matydami savo foto. Visgi tai nebus tas elementas, kurį dažnai pritaikysite savo internetinėje svetainėje be lankytojų registracijos.

Naujumas

Bendrai paėmus, kas liečia turinį tinklalapiuose, jei niekas nesikeičia, smegenys nustoja kreipti dėmesį. Reikia naujumo, tai traukia mūsų protą, pagauna dėmesį ir pasirodo yra mums būtina.

Nauja reiškia nežinoma, o nežinoma reikalauja dėmesio. Tad iš esmės savo tinklalapiui tą naujumą ir pokytį turim serviruoti kas sekundę.

Jei turi daug teksto, reikia pokyčių tekste, kad išlaikyti dėmesį. Mūsų smegenys fiksuoja pasikartojimus ir pradeda juos ignoruoti.

Anksčiau pokyčių pastebėjimas, pvz. priešų horizonte garantavo išlikimą, smegenys išliko tokios pat, tas vienodumas yra ignoruojamas, o naujumas – užfiksuojamas. 

Nuotraukos

Su tam tikromis išimtimis žmonės skaito iš kairės į dešine ir dėl šios priežasties ir kairioji ekrano dalis gauna daugiau dėmesio.

Net 80% laiko interneto vartotojai praleidzia žiūrėdami į kairiąja ekrano pusę. Ką rodai savo svetainės kairėje pusėje? Ar tai, į ką ir reikia, kad žmonės atkreiptų dėmesį?

Aš visada rekomenduoju kairėje pusėje įkelti ne foto, o parašyti savo vertės pasiūlymą, pristatymą. Juk svarbiau, kad dėmesys užsifiksuotų ten, o ne kokioje asociatyvioje foto, na bet, žinoma, visada būna ir išimčių. 

Gera nuotraukų kokybė pritraukia dėmesio kaip jau minėjau ir straipsnio pradžioje. ČIa turbūt apskritai nėra jokio siurprizo. 

Gali būti įdomu žinoti, kad jei naudoji foto su žmonėmis žiūrinčių tiesiai į priekį, tai lankytojų priimama maloniau, atrodo labiau prieinama (approachable), bet su nuotraukomis nepamirškite esmės – jos traukia dėmesį, o gal tau visai nereikia tam tikroje vietoje pavogti dėmesio iš teksto?

Tęsiant apie nuotraukas, yra ir kas gali nustebinti. Didelės glamūriškos foto sulaukia mažiau lankytojų dėmesio. Nielsen tyrimai  teigia kad akių sekimo studijos parodė, kad modelių išvaizdos žmonės nuotraukose pritrauks mažiau dėmesio, nei “normalūs” žmonės.

Apgalvokite, gal jūsų brendas visai nenori būti “nepasiekiamas ir neprieinamas”, gal standartinės išvaizdos modeliai atneš daugiau sėkmės. 

Na ir žinoma, stock photos deja dažniausiai ignoruojamos, tad gauti daugiau dėmesio nepadės. Bet gal tau jo ir nereikia? Čia dar pridursiu, kad google stock photos irgi mėgsta mažiau, nei originalias.

Taigi apibendrinant nuotraukų dalį, verta paminėti, kad esmė yra galvoti, ar man reikia, kad dėmesys būtų nuotraukai ar tekstui? Nes kartais tikslas nebus sukoncentruoti lankytojo dėmesį į foto. 

Tekstas

Kas liečia antraštes, paprastai turi beveik sekundę pagauti dėmesį. Tad pirmieji žodžiai turi kabinti.

Dar labai svarbu suprasti, kad žmonės neskaitys didelio teksto bloko. Na skaitys tik 16%, bet tu gali išlaikyti “skenuotojų” dėmesį su tam tikromis teksto pateikimo taisyklėmis. Plačiau apie tai rašiau kitame savo straipsnyje apie tekstų ilgius tad nebesikartosiu. 

Ir, žinoma, tekstų pateikimui pritaikomi ir aukščiau paminėti principai – reikia kontrastų, erdvės ir taisyklių laužymo, pvz. vienas teksto blokas kairėje, kitas dešinėje, trečias dar kitokiu šriftu ir dydžiu jau viduryje (tiktų kokiai citatai blogo įraše).

Tinkamumas (relevance)

Na ir mano akimis pats svarbiausias dalykas yra, ar lankytojas jaučia, kad papuolė ten kur jam reikia, ar tai susiję su juo, jam tinkama? Ar tinklalapis yra jam relevant (nerandu geresnio lietuviško žodžio 🙂 )

Nes jei žmogus jaučia, kad svetainėje nėra tai, ko ieškojo, tai tikrai neužsiliks. Pavyzdžiui, ieškote premium kokybės ir kainos prekės, na tarkim dizainerio rankinės. O puslapis rėkte rėkia, kad čia pigu, tikrai jokie triukai nepadės išlaikyti dėmesio, nes žmogaus smegenys sprendimą priima per puse sekundės.

Taigi, čia patarimas tik vienas – atlikite penkių sekundžių testą.

Išspausdinkite savo tinklalapio namų puslapio pradžią, parodykite žmonėms, kurie dar nėra susipažinę su jūsų veikla ir užduokite klausimus. Galite klausti visko, kas aktualu, bet svarbiausia išsiaiškinti kelis dalykus:

  • Kokia veikla užsiima įmonė
  • Kokio lygio kainos (nebūtina įvardinti sumos, bet ar čia vidutinio lygio kainos ir pan.)

Kai galvosite apie pokyčius tinklalapyje, galvokite ne apie jų kainą, pastangas ir reikalingą laiką, o apie tai ar lankytojas juos apskritai užfiksuos ar jie pagaus jo dėmesį. Nes jei pokyčiai žmogaus akies nepasieks, nebus nei prasmės nei poveikio. 

Lygiai tas pats su kitu aspektu – lankomumas. Ar yra užtektinai lankytojų į tą puslapį svetainėje, kad įvertintumėte, ar pokyčiai turi įtakos? Kaip teigia A. Morys, 90% pokyčių eksperimentų tinklalapyje žlunga, nes jie tiesiog realiai nepasiekia lankytojų. 

O jei svetainę kūrė profesionalus dizaineris, manau esminių problemų ir nebus. Tačiau kažką patobulinti, kai akivaizdžiai buvo netinkamai padaryta, visada verta.

Facebook
LinkedIn
Kategorijos